A vizuális
segédeszközökről „felhasználói szinten”
Nemrégiben szó esett a
mentorszülők közös levlistáján a vizuális segédeszközökről.
Úgy gondolom, hogy ha nekünk érdekes a téma, esetleg más
szülőknek is az lehet, ezért veszem a bátorságot, hogy írjak
róluk.
Mielőtt belekezdenék a
tényleges felsorolásban, néhány apróságot szeretnék leírni. A
vizuális segédeszközökkel kapcsolatban fel szokott merülni, hogy
nem hátráltatja–e a gyermek fejlődését, beszédfejlődését.
Magam is hallottam autista gyermekekkel foglakozó gyógypedagógustól,
hogy beszélő gyereknek nem ad PECS kártyát. Azt gondolom, hogy ez
már olyan szakmai kérdés, aminek megválaszolása nem egy laikus
mentorszülő kompetenciája, csak a saját kifejezetten jó
tapasztalataimról tudok beszámolni, illetve egy meglehetősen
gyakorlatias példát hozni. Nem tudom, hallottam–e valakitől,
vagy csak beugrott. Sajnos nem vagyok egy sofőrzseni, nem vezetek
túl jól. Éppen ezért sokkal jobban szeretem, ha a
kereszteződésben van valamilyen vizuális segédeszköz, prózai
nevén macisajt, vagy stoptábla, mint ha ezek nélkül kellene a
jobb kéz szabályt alkalmaznom. A különbség csak a vizuális
megsegítés.
A másik dolog amit
fontosnak tartok leírni, hogy noha igyekszem legjobb tudásom
szerint mindent összegyűjteni ide, senki ne ezek alapján kezdje
autista gyermeke ilyen jellegű segítését. Autizmusban jártas
szakember kell ahhoz, hogy felmérje, a gyerkőc szimbólumszintjét
és egyéb igényeit és segíthet az eszközök megválasztásában
és bevezetésében. És akkor most lássunk neki!
1, napirend
A napirenddel mi tudjuk
jelezni gyermekünknek, hogy mi fog vele történni. A naprend lehet
tárgyas, képes, rajzos, fényképes, írott. Ezzel oldhatjuk a
bizonytalanságát azzal kapcsolatban, hogy mi vár rá a jelzett
időszakon belül. A napirend
általában függőleges (fentről lefelé) néha vízszintes (balról
jobbra) is lehet. Mobil napirendet használhatunk pl. több állomásos
utazáson, sétánál.
Tárgyas napirendnél én
praktikusabbnak találtam a vízszintes elhelyezést, mert a
tárgyakat könnyebb volt felakasztani, mint tépőzárazni. Ezért
egy egyszerű fogasra aggattuk a tárgyakat. Mi valós darabokat
használtunk pl. igazi törölközőt a fürdéshez, kanalat az
evéshez. Bizonyos tárgyakat kicsinyíteni tudtunk és ha azt az
utat követtük volna, végül felkasírozhattuk volna őket egy
kártyára, így vezetve át a képes napirendre a használóját.
Vannak olyan tárgyas napirendek, ahol pl. playmobil tárgyacskákat
helyeznek el a gyerekeknek. Kicsi wc-t stb.
tárgyas napirenden: vacsora-fürdés-lefekvés (kicsinyített párnával) |
A kártyák használata
némileg egyszerűbbnek tűnhet, itt az öntapadó tépőzáras
rögzítés könnyen megoldható. A mi kártyáink 5,5 x 8cm-sek. A
keret színe narancssárga. A napirendi kártyáknak, szemben a PECS
képekkel mindig van kerete. Az oviban, vagy bárhol ahol több
autista ember használja a napirendjét, hasznos ha tudjuk, melyik
kártya kié, nem tudom van–e ennek más oka is. A kártya mérete
és fajtája használójának igényeitől függ. Vannak gyerekek,
akiket zavar, ha a valóságban nem pont olyanok a dolgok mint a
képen. Nekik a rajzos megoldás inkább megfelelő.
A képes napirend
használatánál hasznosak lehetnek a hívóképek. Ezek a képek
megegyeznek az adott tevékenységre vonatkozó napirendi kártya
képével. A gyakorlatban úgy használjuk őket, hogy a gyermek
elveszi a napirendjéről a kártyát, majd elindul vele a
tevékenység helyére. Itt felteszi a napirendi kártyát az arra
kijelölt helyre. Ha ebben bizonytalan, ezen a helyen várhatja őt a
hívókép, ehhez tesz a nála lévőt.
Olyan
olvasó gyerekeknél akik az olvasási kézségüket megfelelően
használják az írott napirend lehet a megfejtés. Ha megy
nekik, ők is kezelhetik. Ugye mennyire hasonlít ez egy
határidőnaplóhoz?
képes napirenden: szabadidő-uzsonna-szabadidő-vacsora-fürdés-lefekvés |
2, PECS kártyák (Picture
Exchange Communication System, azaz képcserés kommunikációs
rendszer.)
A „kérőképekkel”
ahogy mi itthon hívjuk a gyerek tudja jelezni az igényeit. Nem
beszélő gyerekeknél nagy előrelépés lehet mindenkinek, ha
ténylegesen tudjuk, mit szeretne a gyerek, nem csak mondjuk odavisz
a hűtőhöz és tologatja a kezünket. Ezek a kártyák is lehetnek
rajzosak vagy fényképesek. Ahogy az előbb is írtam, a
felhasználótól függ. Mi egy könyvbe rendeztük őket. A könyvön
elöl van egy tépőzár ide szoktuk tenni azoknak a dolgoknak a
képét, amik aktuálisan kérhetők. Véleményem szerint nagy hiba
lenne eltenni azokat a kártyákat, amiket nem szeretnék éppen
kérhetővé tenni. Csúnya hasonlattal a kislányomtól sem veszem
el a piskóta szót, ha nem szeretnék adni, de el kell fogadnia a
nemleges választ. A képpel
kérés tanításakor érdemes először azokat a képeket elérhetővé
tenni, amiknek a megfelelőjéből adni szeretnénk, ezzel is
megerősítve a képek használatát. A nemleges válasz tanulása
már egy következő (cseppet sem könnyű) lépés. Peti
könyvében a sárga lapokon vannak az ételek képei, a zöldeken a
tárgyaké és még a tevékenységeknek kell majd találni egy
harmadik színt. A képek előállítása persze elég strapás, erre
később még visszatérek.
3, folyamatábrák
A folyamatábrákkal egy
összetettebb tevékenység, pl fogmosás megtanulását segítjük.
A gyerkőc „puskázhat” menet közben.
4, választó táblák
Ilyet mi nem használunk, de
az ötlet nagyon jó, nálunk még bevezetésre vár. A Fogódzó
képzésen láttam, hogy az autista gyerekek számára nehezen
értelmezhető szabadidő kitöltésére használt játékot
választhatta ki a tábla használója az azon szereplő képek
közül. Másutt a jutalom kiválasztására szolgál.
5, napló
A történések
„elraktározása” képpel, vagy szöveggel. Kisfiam ovijában
azért is jött jól, mert ő nem tud beszélni a vele történtekről.
Ugyanakkor a beszélő gyerekek szülei a naplóban lévő képek
használatával beszélgethetnek az ovis dolgokról.
6, énkönyv
A használója számára
fontos embereket, helyeket, tárgyakat gyűjtjük össze benne.
Szintén alkalmas közös nézegetésre, beszélgetésre.
7, időmérők, időzítők
Talán furcsa, hogy ide
sorolom őket, de az időt teszik láthatóvá az időzítők. Ezek
segítségével jelezhetjük gyermekünknek, hogy meddig fog tartani
valami, mennyi ideig játszhat pl valamivel, vagy mennyi idő múlva
kell megtennie valamit. Az időzítő lehe stopper (akár a
telefonban is), vagy homokóra. Nagyobbaknál már a szokásos órák
is működnek.
A képek gyűjtése és
előállítása nagyon nehézkes lehet. Elvben persze nagyon egyszerű
egy tárgyat telefonnal lefotózni, onnan egy webes albumba küldeni
(pl Picasa) és erről a helyről nyomtatni, majd laminálni. A
gyakorlatban sokszor nem jó a kép, kifogy a nyomtató, vagy nincs
is, ami persze teljesen érthető, de nem könnyíti meg a kártyák
készítését.
A másik viszonylag
egyszerű mód internetről kinyomtatni és laminálni a képeket.
Nyomtató és lamináló hiányában az AOSZ irodájában is
kérhetünk segítséget. Itt díjmentesen elkészítik a kártyákat.
Vannak családok, ahol a
szülők Clipartokat használnak. A képkészítésre kidolgozott
program neve Boardmaker, de ez sajnos nem ingyenes. Kedves
mentortársam jelezte, hogy 30 napra ingyenesen letölthető az
alábbi linkről.
Szintén jól használhatónak
tűnik egy másik mentortipp a Picto – selector program, ami
ingyenesen letölthető innen:
Mindenféle gépi megoldás hiányában marad még a jó öreg papír és ceruza. Kisfiamnak jónéhány kártyát így rajzoltam meg. Nem lettek mesteri darabok, de ő tudja használni őket. (A vacsora kártyán elöl azért van tépőzár, mert néha rátesszük annak az ételnek a képét, ami vacsira lesz majd. Ez különösen olyankor jön jól, ha látja a hűtőben amit szeret és nehezen várja ki, hogy kapjon belőle.)
Ez a bejegyzés egészen
biztosan nem teljes és nem szakszerű. Aki ennél többet szeretne
tudni a fentiekről, segítséget kaphat a Vadaskertben, illetve a
Budapesti Korai Fejlesztő Központban és az Autizmus Alapítványnál.
Kérem, ha bárki hozzá tud tenni ehhez, tegye meg, hogy
mindannyiunknak könnyebb legyen. Jó lenne folyamatosan egyre több
képet is feltölteni ide, hogy mindenki számára könnyen
hozzáférhető legyen.
Mi vettünk neki egy táblát (A4-es) http://i.ebayimg.com/00/$(KGrHqF,!jEE1nmy0JL6BNmJ(QDN)w~~0_12.JPG
VálaszTörlés(itt a képen jobb oldalon fent van), ahol meg tudja mutatni mennyire fáj neki ami fáj, mert ugyan el tudja mondani, hogyha nem érzi jól magát, de ezzel jobban be lehet lőni mi lehet a gond.
Ha gondoljátok, majd megpróbálom valahol beszkennelni és elküldeni nektek (nemtudom van-e szerzői jog rá).
Nagyon jó a tábla! Mi a boardmaker programmal készítünk hasonlót, csak egyszerűbbet. Amint lesz időm megpróbálom feltenni egy új bejegyzésbe.
VálaszTörlésEzt a megjegyzést eltávolította a szerző.
VálaszTörlésÜdv, kérdésem h a Pecs módszer pontos elsajátítását, képeket honnan tudok legkönnyeben beszerezni, egyenlőre fotókkal kellene, mint a cikkben is tejszelet, alma stb.. mindenről, nagyon tanácstalan vagyok, köszönöm a segítséget. Egy frissen diagnosztizált gyermek anyukája
VálaszTörlés